zaterdag 11 maart 2017

Sanden Wetsuit Testdag Nijmegen (11-3-2017)


Met een wekker die om 5 uur moord en brand schreeuwt, was het vandaag de zesde dag op rij die erg vroeg zou beginnen. Normaal is dat voor mijn stage, maar vandaag had ik een afspraak in Nijmegen om wetsuits te testen.
Nieuwsgierig en ook een beetje nerveus baande ik me een weg naar het Sportfondsenbad om daar om 10 uur te beginnen met testen. Gelukkig was het mooi weer want we mochten ons buiten vermaken met verschillende modellen van Sailfish, Zone 3 en 2XU. Alleen Sailfish heb ik niet getest, maar wel 2 modellen van Zone 3 en een model van 2XU.

Eén ding weet ik zeker na vandaag, ook met een wetsuit vindt koukleumpje 17 graden brrrr! En dat heeft groot effect op hoe ik de eerste meters zwem. Met de koude shock de eerste 50m wist ik niet een redelijk fatsoenlijke crawl uit te voeren. En dat was puur omdat ik m'n ademhaling maar moeilijk onder controle kreeg. Goed om te weten voor straks, want het is doodzonde als ik daardoor kostbare seconden verlies. Hier moet ik echt nog wat op verzinnen...
Wat ik vandaag ook heb geleerd is dat het aantrekken van zo'n wetsuit een kunst op zich is. Benen hoog insteken, goed laten sluiten bij het kruis en ook de armen hoog erin om de schouders goed te krijgen. Geen luchtbubbels of kreukels in je pak en je rug hol maken wanneer je de rits sluit. Wat een gemodder zeg met die lompe dingen! Al helemaal als ze al nat zijn (en als je zelf nat bent)! Ik moet dus ruim tijd nemen hiervoor wanneer ik een wedstrijd voorbereid.

Zone 3 Advance
Het eerste pak wat ik heb geprobeerd was de Zone 3 Advance, de goedkoopste van de drie. Met een beetje hulp was het redelijk makkelijk aan te trekken. En die hulp had ik vooral nodig om het kunstje van het aantrekken te leren. In het water werd het al snel anders. Na een belabberde 50m gewenning aan de temperatuur, kon ik serieus gaan testen. Het ging wel aardig, hoewel ik nog wel mijn ligging moest vinden met dit pak. Na 100m werd het toch wel wat zwaar bij de schouders, de belemmering in m'n slag door het extra drijfvermogen werd voelbaar. Tijd voor een ander model om te proberen.

Zone 3 Aspire
Het tweede model was de Zone 3 Aspire. Net weer een klasse duurder en ook wat ander materiaal. Ook dit pak was niet al te moeilijk om aan te trekken (en had deze keer ook een stuk minder hulp). Maar in het water werd de blokkade bij de schouders weer erg snel voelbaar. En ook bij dit pak zat ik een tijdje te stoeien met m'n ligging. Beide pakken van Zone 3 voelden niet erg lekker om in te zwemmen. Maar misschien lag het wel gewoon aan mij en zwemmen alle pakken wel zo?

2XU Race
Die gedachte kon ik weer wegstrepen toen ik de 2XU Race ging proberen. Een groot verschil in prijsklasse in vergelijking met de Zone 3 pakken, maar voor mij wel een veel prettiger pak. Het duurde alleen wel even voordat ik er goed in zat. Het pak was nat, ik was nat, dus het ging voor geen meter. Met het nodige trekwerk door mijzelf en hulp van de vertegenwoordiger, wist ik het pak uiteindelijk goed aan te krijgen en kon ik testen. Ik merkte vrijwel meteen dat het flexibeler was rondom de schouders en oksels. Ik kon mijn slagen veel beter maken en m'n ligging was ook fijn. Dit pak beviel me wel.

Na m'n derde pak was ik twee uur verder en had ik het behoorlijk koud. Ook was ik moe van de gevechten om me goed in die pakken te hijsen. Het was goed, ik heb veel geleerd met deze testdag en er is genoeg om over na te denken voordat ik uiteindelijk mijn eigen pak aanschaf.