woensdag 1 februari 2017

Januari 2017; een wisselende sportmaand


De eerste maand van het nieuwe jaar zit er al weer op! Hoe is die op sportief gebied voor mij verlopen? Feitjes, cijfers, meningen, gevoelens. Ups en downs, ze komen allemaal terug.

Hardlopen
Het nieuwe jaar had een slechte start voor mij; rond de Kerstdagen liep ik een kuitblessure op, letterlijk. Mijn kuit verplichtte mij om aan een nieuwe fase in mijn 'sportcarrière' te beginnen; geregelde bezoeken aan de fysiotherapeut om naalden in m'n spieren te laten zetten. Dry needling heet dat, een behandeling die voor mij niet pijnlijk is, maar wel pijnlijke en vrij onbruikbare spieren achterlaat. Hardlopen heb ik dus nauwelijks kunnen doen, wat ik meteen weer begon te merken aan mijn humeur en mijn verslechterende slaapritme. Rond het einde van de maand kreeg ik een huiswerkopdracht hardlopen mee van de fysio, wat voor het hardlopen ook meteen weer de afsluiter van januari was. Met de kuitblessure is mijn doel om de marathon van Rotterdam te lopen ook helaas in duigen gevallen... dat wordt dus focussen op op tijd herstellen en weer 100% trainen voor de triathlon.

Fietsen
Dankzij mijn kuitblessure moest ik het fietsen ook aardig laten zitten. Als ik ging fietsen moest het op een lichter verzet dan waarop ik normaal train. Dan maar wat vaker met de auto naar zwembad, station en afspraken... Lichtpuntje is dat er een mooie fiets aan zit te komen, eindelijk mijn eerste echte racer!

Zwemmen
Gelukkig hoefde ik niet stil te zitten deze maand; in water is de belasting op je spieren minder groot en m'n armen werken nog prima. Dus op naar het zwembad en 2-3x per week m'n frustraties van mij af laten spoelen. Wel werd ik gedwongen om mijn zwemtechniek wat te herzien om de benen zo veel mogelijk te ontlasten en mijn armen meer te trainen. TI Swimming kwam rond deze tijd om de hoek kijken en bood mij elementen aan om te integreren in mijn huidige techniek. Het resultaat was meer rust in het zwemmen (vooral in de benen) en daarmee ook een langere afstand. De snelheid moest wel meer inleveren nu mijn benen een stuk sterker zijn dan mijn armen. Verder met zwemmen ook blijven werken aan duiken. Dat ging helaas nog steeds niet goed gaat vanaf het startblok, met paniekaanvallen en flauwvallen als reactie op de confrontatie tegen mijn angst. Stappen terug doen dus en vanaf daar weer opnieuw opbouwen. Tot slot ook gewerkt aan keerpunten en natuurlijk borstcrawltechniek. Met de afsluitende training van gisteren ben ik nu zo ver dat ik beide keerpunten redelijk beheers en betreft borstcrawl klaar ben voor een nieuwe uitdagingen in afstand, snelheid en efficiëntie.

Februari
Naast de reguliere triathlon-trainingen heb ik afgelopen maand redelijk wat gewandeld als alternatief voor het hardlopen. Het kersje op de taart van deze wisselende maand is toch wel de gezellige en geslaagde aquasport try-out! Deze maand hoop ik dat mijn kuit volledig herstelt en dat ik het hardlopen en fietsen weer op kan pakken!

Hardlopen: 8,1km (2 sessies)
Fietsen: 31km (1 sessie)
Zwemmen: 10450m (9 sessies)
Wandelen: 25km (5 sessies)
Bonus: aquasport try-out!!!
-------------------------------------
Totaal: 74km 550m, 17 sessies